În primele zile ale anului 2018 au fost anunțate câteva modifcări destul de însemnate pe piața publicității radio din România.
Nu aș dori să fac o ierarhizare, ci doar o trecere în revistă.
Prima scumpire notabilă - căci după cum bănuiați, este vorba despre scumpiri - este consemnată în dreptul postului de radio Europa FM.
Având în vedere trecerea la difuzarea la nivel național, tarifele au fost mărite, probabil pentru a compensa pierderile suferite pe stațiile regionale Europa FM.
Pentru a da doar un exemplu, vă spun că o difuzare a unui spot cu durata de 30 de secunde în Prime Time a crescut ca și preț de la 2.950 RON, la 3.200 RON, preț la care se adaugă TVA.
O a doua modificare notabilă este cea realizată de Radio ZU, care în primul rând a modificat tarifarea în lei, la Euro.
De asemenea, Radio ZU a introdus o clauză de suprataxă de program premium pentru matinalul ”Morning ZU” în lunile martie-iunie și octombrie-decembrie.
Valoarea suprataxei este de 10% din tariful de bază.
Tot în acest an, Radio ZU va da în exploatare cele două licențe pe care și le-a adăugat în portofoliu anul trecut, respectiv Călărași și Suceava (punerea în funcție este programată pentru luna februarie 2018).
Iată o comparație între tarifele practicate de principalele rețele radio în Prime Time:
- Radio ZU = 690 EURO;
- Kiss FM = 595 EURO;
- Magic FM = 480 EURO.
Repet, la aceste tarife se adaugă TVA, costul fiind valabil pentru o difuzare la nivel național, pe toate stațiile deținute, spot cu durata de 30 de secunde.
În aceste condiții, probabil că cele mai avantajate posturi de radio vor fi cele care emit la nivel local, cu licențe individuale, având în vedere că nu au fost anunțate modificări de tarife din partea acestora.
Rămâne de văzut care va fi opțiunea clienților de publicitate, căci ei hotărăsc în cunoștință de cauză unde își vor direcționa bugetele în acest an.
Claudiu Costea