Motivele pentru care am închis temporar postul de radio
Cea de-a doua punere în funcțiune a postului de radio online Doctor FM a avut loc în luna februarie a anului 2015.
Asta după ce încercarea mea anterioară a fost și ea sortită eșecului, după patru ani de emisie.
Am presupus că în anul 2015 lumea s-a modernizat și că Internetul va progresa și în ceea ce privește muzica și posturile de radio.
Mai ales că specificul unui post de radio online este acela de a difuza anumite genuri muzicale fără a avea intervenții din partea animatorilor, alias DJ cum le place lor să li se spună.
Pentru punerea în fucnțiune în mod legal am avut nevoie de:
- Domeniu Internet, cu drepturi depline și nu hosting închiriat de la terți.
- Muzică preluată de pe discuri originale. Nu ai voie să preiei muzică de pe Internet sau de mai știu eu de unde, ci trebuie să faci dovada suportului (CD-ului) original.
Deci am plătit ceva bănuți (și nu puțini) pentru discuri originale.
- Soft de emisie - legal, ca să fie totul în regulă.
Dacă nu le ai pe astea, te poți trezi oricând, la orice oră, cu Poliția pe cap.
Oricine îți poate face reclamație și organele în drept se prezintă la ușa ta, cu ”berbecul” pe post de deget care apasă butonul soneriei...
Și ăsta a costat.
- Calculatoare emisie.
- Abonament Internet bandă largă, cu IP fix, nu dinamic, așa cum au mai toți utilizatorii ”civili” din România.
Bun.
Cu asta am început.
Și apoi au început să curgă, LUNAR, abonamentele pentru energie electrică, Internet și drepturi de autor către CREDIDAM, UCMR și UPFR.
Repet, lunar, plăteam bani din buzunar pentru a pune muzică.
O vreme totul a mers bine.
Audiența era foarte mare pentru un post de radio online.
Ajunsesem și la peste 1.000 de ascultători conectați, ceea ce era extraordinar.
Între timp, pentru a achita facturile, am încercat (pentru a doua oară în viață) să găsesc clienți în audio.
Culmea culmilor este că - spre deosebire de posturile de radio în eter - eu puteam să dovedesc clientului care este numărul de ascultători conectați pe servere în momentul difuzării reclamei lui.
Softul de emisie are această facilitate: Numără și stochează informațiile legate de ascultătorii aflați pe ”țeavă” cum se spune în secunda finală a duratei spotului.
Cu alte cuvinte, generam un raport de difuzare zilnic, săptămânal sau lunar cu numărul de ascultători pe care i-a avut reclama respectivă.
Am fost primul din România care a introdus astfel ”Audiența Contorizată”.
Am avut și mașina inscripționată cu asta...
Posturile de radio în eter nu vor putea face asta în vecii vecilor.
La radio în eter, ca și client, comanzi reclama într-un calup de 5 minute și habar n-ai dacă cineva ți-a ascultat-o. Cel mai des nu ai avut audiență la ea, căci mulți dintre ascultători au schimbat frecvența și nu au prins mesajul tău...
Am cerut un cent pentru ascultători, adică pe IP.
Ninci cucurigu barza.
Apoi am cerut trei lei per difuzare - am făcut și un promo cu asta, dacă mai țineți minte.
Din nou, ninci cucurigu barza...
Am contactat inclusiv firme care au interdicție în eter și care ar fi găsit în Internet un mijloc bun de promovare (tutun etc).
Nici de aici nu am primit ecou.
Iar facturile tot veneau...
Așa că, to cut a long story, am tot pus bani din buzunar pentru a-mi bucura ascultătorii ce preferau muzica anilor 1980-1990.
Repet, între februarie 2015 și iulie 2020.
În total au fost 66 de luni de activitate.
Costul lunar al facturilor a fost în jurul sumei de 200 de lei.
Ca atare, am cheltuit 13.200 de lei numai pentru difuzarea muzicii.
La care se adaugă softul și calculatoarele - investiția inițială.
În total vreo 17.000 de lei.
Adică vreo 3.500 de euro.
Acum, pentru cei care au comentat pe Facebook referindu-se la închiderea postului:
Voi ce-ați fi făcut în locul meu?
Când vezi că bagi bani într-un lucru pe care-l faci din pasiune și nu se întoarce nimic, nu-i mai bine să te oprești?
Vorba aceea: Boală lungă, moarte sigură...!
Factorul declanșator al deciziei a fost, ca în cazul multor alte firme din lume, numitul Covid-19, care a pus (și va mai pune) pe butuci o mulțime de afaceri.
Ne-a afectat și pe noi și nu văd redresare maidevreme de începutul anului 2022.
Am zis așadar că mai bine mă opresc.
Pentru că am făcut totul legal, ca la carte.
Vă întrebați cum de alte posturi de radio online supraviețuiesc?
Cel mai frecvent răspuns este că nu emit legal.
Au pagini de Internet cu domeniul ascuns (nu poți vedea deținătorul) și pe care și le găzduiesc în alte țări pe un dolar-doi pe lună, emit cu softuri și muzică luate de pe torente și așa mai departe.
Nu am ajuns la 52 de ani să mai fac treaba asta...
Voi reporni postul atunci când producătorii de autovehicule vor implementa în mașini Internet și acces nelimitat la el, fără abonament și softuri care să permită pe lângă navigație și stream TV și radio.
Puteți asculta și acum posturi de radio online în mașină - de exemplu la noi, porneai netul, deschideai pagina noastră, băgai cablul USB în receptorul auto și totul mergea trăsnet.
Eu am net nelimitat și m-am ascultat odată 7 ore de condus pe șoselele patriei.
În concluzie, cred că atunci voi reporni ”instalația”.
Și sper ca tot atunci, patronii de afaceri să fie consțienți de impactul posturilor de radio online.
Mai ales că audiența poate fi dovedită cu cifre exacte.
Mulțumesc în primul rând celor care m-au apreciat și care mau susținut.
Mulțumesc familiei, pe care am văduvit-o de sumele de mai sus, pentru a-mi satisface eu pasiunea egoistă, dar pe care am împărtășit-o și cu voi.
Mulțumesc și celor care m-au criticat. Critica este mereu construcțivă!
Poate ne vom reauzi în anii ce vor veni.
Să scăpăm mai întâi cu bine de pandemia asta, care e reală și care curmă vieți și locuri de muncă.
Voi mai scrie negreșit articole din domeniul muzicii și al mass media.
Cu alte cuvinte, nu scăpați de mine.
dacă doriți să mă mai citiți.
Mulțumesc încă o dată pentru tot, tuturor.
Multă sănătate vă doresc!
Claudiu Costea